Obsługa logistyczna najczęściej kojarzyć się nam będzie z szeregiem czynności, podejmowanych przez zewnętrzne podmioty na potrzeby ich klientów. W e-commere jest to rzecz podstawowa, ale nie zawsze dobrze zdefiniowana przez osoby, zaczynające swoją pracę w handlu elektronicznym. Rzecz jasna wszystko, co jest niezbędne, żeby dobrze zrozumieć, jak bardzo różni się tego rodzaju usługa w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań, zaleźć można w specjalistycznej literaturze, ale również w artykułach, rozsianych po całym Internecie. Poświęcimy tutaj nieco miejsca niektórym elementom, które wydają się niezbędne w tej dziedzinie biznesu.
Obsługa logistyczna przede wszystkim więc będzie nam się kojarzyć z magazynem. Własnym – jeżeli mamy takie możliwości, ale szczególnie wynajętą powierzchnią. To drugie rozwiązanie jest najczęściej praktykowane ze względu na to, że wiąże się z mniejszymi kosztami. Oddanie swojego towaru innemu operatorowi podyktowane jest tym, że on sam, posiada powierzchnię, którą wynajmują klienci. To sprawia, że nie musimy martwić się o to, co zrobić z pustymi półkami, niezagospodarowaną przestrzenią. W tej decyzji ważne jest właściwie to, że opłacamy tylko to miejsce, które zajmuje nasz towar.
Obsługa logistyczna w różnych odsłonach
Kolejne kroki, które wymagają opisania, wyglądają już nieco inaczej. To już nie tylko magazynowanie, ale po otrzymaniu zamówienia, odpowiednie zebranie towaru, a następnie jego konfekcja, czyli wszystko to, co jest związane z pakowaniem. Żeby dobrać towar zgodny z zamówieniem, potrzebne są dodatkowe osoby. Dlatego obsługa logistyczna jest tak wielowymiarowa. Często ze względu właśnie na zasoby ludzkie, klienci, magazynują towar na zewnątrz. Są pewni przez to, że zajmie się nim sprawdzona, doświadczona grupa pracowników. Jest to o tyle ważne, że w ostatnim etapie, kiedy będzie trzeba kontaktować się z klientem w razie zwrotów lub reklamacji, potrzebne są tzw. miękkie umiejętności, by kupującego zatrzymać nawet, jeżeli coś poszło nie tak.
Sposób pakowania towaru
Pakowanie towaru, to osobna sprawa, na którą coraz częściej kładzie się duży nacisk. Owszem, ważny jest czas przesyłki, istotna, jeżeli nie najważniejsza w e-handlu jest cena towaru, ale zdarza się, że możemy to wszystko wzmocnić tym, w jaki sposób pakowany jest towar. A tutaj mamy sporo możliwości. Począwszy od spersonalizowanych paczek, po sposób pakowania, a nawet wypełniania towaru. Zwraca się przecież od dłuższego czasu na to, czy asortyment jest zapakowany zgodnie z ekologicznymi trendami. Czy wypełnienie to specjalny papier, przeznaczony do tego, czy może folia lub inne sztuczne elementy, które stanowią problem dla kupującego.
Tym wszystkim i nie tylko zajmuje się profesjonalna obsługa logistyczna. Warto, podejmując decyzję o otwarciu e-sklepu, wziąć pod uwagę wszystkie jej istotne aspekty.
Artykuł powstał we współpracy z Industrial
Podobne artykuły
Szkolenia z ochrony środowiska dla firm – inwestycja w rozwój i zgodność z przepisami
Do czego można wykorzystać magnesy neodymowe walcowe?
Zastosowania dławików kablowych – praktyczne rozwiązania w branży elektrycznej